Main Page     All Journeys    Travel Tips

TYRKIET  15-22/7 1999   INFO og DAGBOG

Fotos                 Translate

Hvordan jeg kunne komme på en typisk charterrejse, med sprut, sol, pool og kvinder. Og ikke mindst; hvad skete der?

Står i tandlægens venteværelse, på vej ind til undersøgelse. Telefonen ringer, det er Janus: Danny vil alligevel ikke med på ferie i morgen, vil du? Vi kan tage til Marmaris i overmorgen, det ligger vist nok i Tyrkiet. Tandlægen står og tripper utålmodigt, og jeg ved, hvor meget Janus har glædet sig til sin ferie, så jeg siger bare: Bestil et par billetter, jeg er på! Jeg har også kun været ude at rejse 4 gange i år, og nu er det juli!

15. Op meget tidligt og med det første tog til lufthavnen. En kort flyvetur på 3-4 timer bringer os ned til 33C. Paskontrollen går glidende, lige til jeg når den. Der tastes skrives og fotokopieres. Jeg synes det er pinligt, Janus er ved at flække af grin, men han er jo også kommet igennem.
Vi kører med bus halvanden times tid. Det går gennem solsvedne afhøstede marker, og pinjeskove med opragende klipper. Vi ser en del storke på marker og tage, ellers er der ikke de store natur-oplevelser.
Hotellet vi ankommer til, er halvanden måned gammel, og virkeligt lækkert. Vores 2 værelses lejlighed har alt fra sænket badekar over air-condition til et rimeligt veludstyret køkken.
Vi tager et hurtigt bad, og går ned til byen. Det er det mest intense turistland, jeg nogen sinde har oplevet. Her bor 22.700 indfødte og så 1-200.000 turister. Der er restauranter, barer, nipsegenstands-shoppe, tøjforretninger og andre turist-orienterede forretninger overalt. Vi trasker lidt rundt, får noget at spise og tager så en taxa hjem til hotellet: 1.300.000 lire = 25 kr. Slapper af, bader og klæder om og kører så ned til byen for at deltage i informationsmødet. Taxa 2.500.000 lire.
To totalt amatøragtige klovne forsøger at give os information. De stammer, roder rundt i alt, siger mere øhh... end noget andet. Der skulle være mad bagefter, men vi flygter. Det er godt, vi har fået hele turen med hotel for mindre end flyveturen koster. Vi skal i hvert fald ikke med på nogle udflugter med de fjolser.
Vi finder en meget lækker (og dyr) restaurant og bagefter Bar Street. Her møder vi Maria og Karina - verden er sgu´ for lille! Vi får lidt for mange PowerBull og Red Bull, så vi bliver trætte ved femtiden og tager en taxa til 3.300.000 lire hjem.

16. Op klokken 12, ned til poolen. Janus ligner noget der er løgn; han er totalt underdrejet af tømmermænd, på trods af, at vi ikke var særligt seriøse i nat. Han kravler op i seng igen, jeg bliver ved poolen et par timer.
Vækker Janus og får ham lokket ned til byen. Vi får lidt McDonald til at reparere Janus med, og straks ser han bedre ud. I basaren finder vi tøj og et backgammon spil. Der er utroligt meget hoslen: Hallo my frend, where are you from? Janus siger én gang Russia for at undgå deres danske pladder. Forkert gut, han begynder at pladre løs på russisk. Jeg siger: Niet, ne interasnie! og så går vi fnisende væk.
Vi får nogle sodavand i de barer, vi passerer, spiller backgammon ved vandet, køber ind til aftensmad og morgenmad og kører hjem.
Spiller et par spil backgammon, før vi skal lave mad. Pludselig strømsvigt udsætter maden, men så får vi bare en time på øjet. Kyllingelår med svampesovs fortæres ved halv ellevetiden.
På trods af Janus nylige antipati mod alkoholiske drikke, tager vi en dolmus til Bar Street. Dolmusser er minibusser, som kun koster 150.000 lire, og kører næsten konstant.
Vi turer rundt i barerne, møder Maria og Karina, og kun lettere påvirket tager vi en taxa hjem ved firetiden. Janus insisterer på at leje air-condition.

17. Står op til en sund og varieret morgenmad med cornflakes, nykogte æg (kogt i kaffekanden), marmelade på toast og juice.
Vi flyder lidt ved og i poolen, spiller backgammon og tager så ned til byen. Nærmest ved et uheld finder vi "bagsiden" af byen. Små snævre stræder snor sig op mellem klippeblokke og idylliske forfaldne kampestenshuse. Vi kommer til en lille kaffebar med udsigt over hele havneområdet.
Noget slidte tager vi en dolmus hjem i skumringen. Vi finder en hyggelig restaurant, hvor de serverer spaghetti, et stort luftfyldt brød, hvidløg-agurk-ymer suppe. Med drikkevarer lykkes det os at fortære for omkring 70 kroner tilsammen.
Efter en opfriskning på hotellet tager vi til Bar Street. Mens vi sidder på fortovsbarer, ser vi mange smukke piger gå ind på Back-Street. Det gør vi selvfølgelig også, og så har vi fundet STEDET! En meget stor gårdhave med massere af planter, vandløb og dekorativ indretning. Vi finder hurtigt ud af, der kun er to fejl ved stedet: Priserne i baren, og der er næppe nogen, der vil tro på følgende: 3-400 mennesker 75-80% meget smukke kvinder mellem 18 og 25, og så spiller de rimeligt godt musik! Vi gør kun hinanden opmærksom på piger, der er over 17 på 10-skalaen. Ikke overraskende bliver det sent, før vi er hjemme

18. Jeg vågner frisk og udhvilet ved ettiden. Janus ligner igen noget der er løgn. Jeg hælder noget vand og mad i ham, og overlader ham til Morfeus, mens jeg overgiver mig til Ra.
Janus dukker op til overfladen ved sekstiden, nu ligner han næsten et menneske. Vi tager ned til byen, tøffer rundt, spiser og tager hjem ved halv ettiden. Ikke overraskende er Janus ikke til druk. Sidder ved poolen og spiller en times tid, før vi kravler til køjs.

19. Formiddagen tilbringer vi ved poolen. 16.30 bliver vi afhentet af en bus, som kører os til haman; tyrkisk bad. Janus havde sagt, han ville prøve, og det havde Julle også sagt, jeg ville!
Da så barpigen tilbød mig det i går, sagde jeg: Ja tak. Vi kører uden for byen og bliver sendt ind i en stor bygning. Af med tøjet i omklædningsrum, på med tøflerne og så ind i en kæmpe sten-sauna. Vi er der alene, og jeg kan ikke lade være med at bruge den fantastiske akustik (til Janus store irritation). Der er varmt - stinkende varmt. Sveden driver af os i lår-fede stråler.
Der kommer andre mennesker ind, og så en af de ansatte. Janus bliver lagt op på en varm stenbænk og skrubbet over med en meget kras svamp. Så er det min tur. Kors hvor det kradser.
Så er det ud i kulden, hvor vi får sæbemassage. Så følger et brusebad og godt indpakkede i håndklæder får vi en kold sodavand. Næste punkt er oliemassage. Alt fra tæer til fingerspidser bliver masseret og knækket. Det var det, så kan I godt skrubbe af, når I altså lige har betalt en større formue hver.
Vi lokker vores buschauffør til at kører os til Hotel Romance nede ved vandet. Her fandt vi en tatovør, som havde nogle pæne tegninger. Jeg får en henna-"tatovering" på højre skulder til 60 kroner.
Janus kan ikke finde en, der passer ham, så vi støver vider. Endelig er der en, der passer herren, og så har vi ellers travlt. Taxa hjem, hurtigt bad og omklædning, taxa tilbage til Assatyrk-statuen. Vi skal mødes med en flok danskere til bar-crawl.
Først er der middag på en udmærket restaurant. Vi sætter os ved et par friske piger og fortæller løgn-historier.
Vi bliver delt ind i to hold; fårene og køerne. Finder kampråb, afholder konkurrencer og ikke at glemme; drikker. Mexicansk bølge: Når sidemanden har rejst sig og tømt sit glas, gør du det også. Janus ser sit snit til at suge mig ned. De andre sidder med øl-sjatter, jeg altid med en ny 2-3 dobbelt vodka eller bailys/whiskey. Folk klapper taktfast, når jeg gurgler en ny drink ned.
Janus ser lidt bleg ud, da han betaler min bar regning på 12.500.000 lire. Det værste er nok, at jeg ikke virker særligt fuld.
Syngende danser vi videre til den første bar. Pludselig lyder fløjten, og alle kaster sig ned.
Nye drinks, nye konkurrencer: Tøj-kæder, flødeskums-afslik, og hvad kan jeg huske? Da det er færdigt efter fem barer kører vi hjem, mest fordi Janus stadig er pinlig ædru. Jeg kan da godt mærke, at ikke alene har jeg drukket alle Janus drinks, men han (og jeg) har købt mange ved siden af.

20. Vi står op ved tolvtiden, Janus næsten lige så frisk som mig. Drysser ned ved poolen, så ned til byen for at handle lidt tøj. Godt gennemvarme kommer vi tilbage til den opfriskende pool. Ned til den lokale restaurant, hjem til poolen for at spille backgammon. Har skrevet en del på telefonen til Julle, Lennart og Lisa, så jeg tager den med til poolen. Bartenderen ser den og bliver øjeblikkeligt forelsket. Til sidst byder han 500.000.000 lire (9.000 kr), men får den ikke.

21. Efter vores hjemmelavede morgenmad tager vi ned til byen for at handle sprut, smøger, tøj, PC-spil og hvad, der ellers falder i vores smag. Rigeligt med spise- og drikkepauser. Vi er godt belæssede hjemme ved solnedgang. Aftenen tilbringer vi ved poolen med backgammon.

22. Vi er tidligt oppe, vi skal køre til lufthavnen klokken 9.00. Der har været strømsvigt et par gange, men dette er det første vandsvigt. Janus er til sidst så desperat, så han vasker sig i en sjat drikkevand fra køleskabet. Det hjælper, og jeg får et dejligt varmt bad. Turen hjem går planmæssigt, og vi ankommer i Roskilde lige tidsnok til at gå i byen.