Main Page    All Journeys    Travel Tips

NETHERLANDS
 16-21/4 2001   DIARY

Photos           Diary

Vi har lige tid og råd til en lille hurtig ferie. Tulipan-markerne i Holland lokker, og jeg kan måske finde nogle spændende planter til min samling af CAUDICIFORMS  Det viser sig vi er for tidligt til markerne, og Holland og specielt leje af bil ikke er helt billig, men vi får en rigtig god tur:

Vi kører hjemme fra ved halv titiden i vores lejede Ford Fiesta. 9 timer senere er vi i Groningen. Vi blev forsinket af 1,5 times langsom kørsel omkring Hamburg, ellers gik det stille og roligt med 120-140 km/t.
Tyskland ligner helt Sydsjælland. En spise og tisse pause. Brakwurst med bløde pommes frites. Krydser grænsen med 120 km/t. Enorme murede lader med et smallere stuehus i enden. Kanaler, flade marker, Planlagde turen efter vores atlas, der desværre kun har jernbanerne og ikke vejene. Er i tvivl ved en forgrening på autobanen og spør en dansk lastbilchauffør om vej. Vi ser én anden dansk bil.
Ankommer i Groniengen ved 17.30. Rigtig hyggelig by. Kanaler med store husbåde, speciel mode, museum, mange kirker, enormt gågadesystem. Mange spise/drikke steder. Spiser mexicansk aftensmad efter gåturen. Udendørs menukort, men kun på hollandsk - øhh.. Det er nok... Aftensmad 90,25 gylden Hotel 111G/nat. En gylden = 3,42 kr.

17. Køber to par solbriller til Rikke. Ud til Harer og se botanisk have. Stor kinesisk/japanske afdeling og stort drivhus med kaktus og bromelier. Gigant elefantfod: 1 m i diameter. Batataer, orkideer.
Stort rigmandskvarter med stråtækte rødstenshuse. Til Zwolle gennem landbrugsland; heste, får, sortbroget køer på stald. Pollo til frokost, sjov kirke; stor med lille tårn på siden.
Zwolle og Groningen ser meget engelske ud. Husene med små indhegnede forhaver og selve byggestilen. Vi ser de første tulipanmarker, men der er ingen knopper. Enorme alleer. Vi kører over den store Flevoland-ø, og kommer til Amsterdam.
Vi bliver enige om at køre så tæt på centrum, som vi kan. Gaderne bliver meget små, meget ensrettede og proppede. Vi stopper, og da vi finder os selv på et kort, viser det sig at vi er midt i centrum.
Det er redlight district med udstillingsvinduer. Nogle er fede, andre i latex og lænker og nogle er meget smukke i bikinier. Der er hash shoppe, kanaler og flere udstillingsvinduer. Vi prøver at finde et hotel, men her i området er det per time. Går lidt ud fra centrum og finder et. 195 G/nat. Da vi er booket ind finder vi en P-plads under operahuset; 50 G/døgn!.
Enkelte solstrejf i løbet af dagen, 6-8 grader. Mange cykler. Sporvogne i centrum. Postkort og blomster til Rikkes mor! Mange huse fra 1600, mange kirker. Italiensk aftensmad, 68G.

18. Rikke tager en sporvogn ud til van Gogh museet. B går ud til Hortus Botanicus som blev grundlagt i 1638. Palmehus med cycas, op til 300 år gamle. To blomster; han og hun, sidst set for 30 år siden. Alle havens planter fra naturen. Sommerfuglehus. 9 Welwitshia'er, Jatropha, Dioscoreaceae, Bowiea, Coccinea, Kendrostis, Fockea, Agavaceae, Brachystelma, Convolulaceae, Vitaceae Madagasker Kalanchoe beharensis. Lang snak med gartneren. Meget lille have og kun nogenlunde skiltning. 10G De bliver ikke længere støttet af universitetet.
Zoo, hvor er indgangen? Når næsten rundt om hele haven sammen med et par tyskere. Hamper indgang: 28,50+0,50 for wc! 2,50 for kort. Ikke så stor eller imponerende. Kun hollandske skilte. Haglbyger, regn og sol. Hovdyrene er væk eller indhegnet ekstra på grund af mund- og klovsygen.
Tilbage efter Rikke. Finder blomster og tøj. Indisk aftensmad 100G. Går hjem gennem Red light.

19. For sent op, betale 100G for P-plads, kurs mod Aalsmeer (sådan cirka), som er verdens største blomster aktion. Enorm, der er 1 time til lukketid. Finder en hal, jeg har det, de har.
Mod Leide; flade marker, møller, kanaler. Kører på dige; 5 meter ned til husene. Hortus Botanica i Leiden. Man parkerer på en P-plads i byens udkant, og tager så med minibus ind til det man vil se. Prisen er rimelig: Hold så længe I vil, og med bus: 10G. Drikker først kaffe og ser så deres helt nye drivhus, der har en speciel udstilling med bromelier.
Rotterdam. Aboreum: Cypostemma yuttae, Adenium glaucium, Pachypodium succulentium, Euphorbia hedyotoides. De mest spændende er igen lukket inde. Rikke blev siddende ude i aulaen, så jeg bruger kun 20 minutter i haven.
Gauda. Først kan vi ikke finde et hotel. Da vi endelig finder et, får vi vores egen lille lejlighed med separat soveværelse, karbad og køkken til 154G. Shopper slik, kaffe og Amarula (Baileys) til karbadet. Spansk aftensmad Tappas 100G. En del hagl men også meget sol. Jeg er forkølet!

20. Ser den store kirke. Smukke glasmosaikker. Så kører vi tilbage til Rotterdam for at finde Groos Scholten (lærer år senere, det egentlig var
Grootscholten). Prøver først at finde den botaniske have igen, det kan jo være de kender ham. Kører frem og tilbage adskillige gange, men uden af finde den have, vi kørte direkte til, i går! Går ind i en almindelig blomsterforretning, hvor de søde piger gør alt de kan. Ender med to telefonnumre, men det er vist ikke dem.
Så må vi videre; Den Haag SeeLife. Vi finder byen og det område det skal ligge, men ikke et eneste skilt. Spørger os frem. Selv fra parkeringspladsen må vi spørge om vej - snak om dårlig
skiltning! Så finder vi det, men må vente rigtig lang tid, til fyren får sine byttepenge med rørpost.
Rikke ville gerne låne toilettet, men får at vide hun må vente, det er inde i hallen. Parret foran os får penge tilbage, og jeg betaler med Visa, som jeg startede med at sige. Kun på beløbet! Nåe, det var derfor vi skulle vente på byttepenge!
Endelig inde i et lille saltvandsakvarium, hvis force er opdræt af søheste, rokker og hajer. De har en tunnel under hajbassinet. Deres halv-meters hajer er ikke så imponerende som Nordsøcentrets bull-sharks. Vi spiser frokost i akvariet. Jeg skulle have tisset, men parkeringsbilletten udløber nu.
Vi kører op til Amsterdam, jeg vil gerne ned til Single for at købe lidt flere knolde. Parkerer - nå det er nok gratis, de andre biler har ikke noget i forruden. Skal stadig tisse. Prøver 10 hoteller - optaget, sidste hotel vi prøver har et ledigt mini værelse med miniseng, og så er det ulækkert. Vi kører vi da bare til Utrich. Gul klamme på forhjulet, da vi kommer tilbage.
Det koster 135G at få fjernet klammen, og så skal vi vente en time - og jeg skal stadig tisse og min forkølelse bobler lystigt - det eneste lystige ved mig.
Da vi har fået befriet bilen går vi til Single blomster markedet. Når det lige til lukketid, nogle shoppe har lukket. Finder nogle store knolde. 220G (95G første gang), men så er der også nogle spændende knolde til vindueskarmen.
Spiser tyrkisk aftensmad. Meget flotte tallerkner, 90G. Hoteller i udkanten af byen er også optaget. Det begynder at regne, og vi kører til Utrich. Ingen hoteller i centrum, andre optaget. Så må vi til Groningen 187 km. Det første hotel vi finder her er optaget, så vi finder det gamle - kun et værelse er ledigt!

21. Hurtigt bad og morgenmad. Bruger de sidste småpenge på benzin og cola. Lidt shopping og så 11.30 mod Tyskland til tysk mad. Prøver at få winersnitzel, men må nøjes med gordon blau. 52M.
Når færgen 17.45. Turen bød på dejlig varm solskin. Hvor var den, da vi skulle bruge den? Hjemme 20,00, Rikke kigger på postkort på tanken ude ved festivalen, hvor vi køber lidt mad.

Pris med bil 16.000. Bedre vejr, flere planter, billigere og blomstrende tulipanmarker ville have været rart, men det var en god tur!