Main Page     All Journeys    Travel Tips

Fotos                 Dagbog 1 2 3

Translate

Fra Dagbog 2
25. Starter morgenen, lidt sent, med at rydde op i buffeten. Derefter ned til vandet for at pjaske rundt i et par timer. Jeg er i øjeblikket så camouflage- broget, at jeg kan gemme mig på et beige farvet tæppe, med rigelige rødvins- og kaffepletter. Går hjem for at nyde et par liter kaffe, og et par kapitler i en god bog.
Kommer i tanke om, jeg har "gemt" området øst for hotellet til netop sådan en dag. Henter Dr Lieberking-grejet, og moser ind i junglen. Denne gang med en kæp, da Albert fortalte han aldrig går uden, på grund af slangerne. Kommer pludselig til en lysning, hvor arbejdsholdet fra hotellet har holdt til. Gravkøer, 30 badekar, utallige dørhåndtag og skuffer flyder over alt. Den toetages bygning de har holdt til i, er efterhånden overtaget af naturen igen.
Går videre af en overgroet vej, og kommer til en forladt herskabsvilla. Udforsker den, hvilket er en stærkt psykologisk oplevelse. Kommer ud med en nakke, som et gennemsnits pindsvin ville misunde mig.
Kommer til en vandpyt i hjulsporet, hvor jeg til min store overraskelse opdager 30-40 haletudser. I en mudderplet i det andet hjulspor er kæmpemyrer ved at rydde op efter et andet kuld haletudser, som er blevet forrådt af den sidste lille uges regn mangel. Finder dog 5 firbenede haletudser, som myrerne ikke har fanget.
Jeg går videre, efterladende mig et bredt spor af vendte sten og træstykker. Noget af det eneste jeg finder er tusindben, myrer, termitter, og en lille tudse, der ligner en Bufo bufo.
Pludselig, in the middle of no-where, støder jeg på et lille tempel, hvor der stadigt bliver ofret. Af hvem aner jeg ikke. Det næste jeg kommer til er et lille vandfald, som det lykkes mig at falde i, da jeg forsøger at finde den bedste foto-vinkel. Videre går det, til jeg kommer til den smukkeste jungleudsigt, jeg endnu har set.
Skumringen begynder at sløre konturerne, og da man har pligt til at fortælle politiet, at man går en tur i skoven (selv lokale), må jeg hellere, om end modvilligt, vende tilbage.
For at kompensere for min julemiddag den 24. går jeg ned til hotellets restaurant. De har i dagens anledning en julemiddag på programmet. De regner med stor tilslutning, men jeg når 3/4 gennem de 6 retter, før der dukker andre op.
Det gør dog ikke det mindste, da jeg langt fra føler mig ensom. På forespørgsel får jeg oplyst, at inklusiv pianist og opvasker, er der 23 på arbejde i restauranten, de 12 som tjenere for mig.
Menuen er: Lakse-filet med hummer-mousé-fyld, hønsekødssuppe, en eller anden dampet fisk, et portvins glas med grønt sød velsmagende is-noget, andebryst og chokolade-mousé. Alt sammen med et hav af tilbehør, og efterfulgt af kaffe og konfekt. Hele herligheden for "kun" 300 kroner. Jeg tør slet ikke tænke, hvad det havde kostet med vin og alkohol.
Har for resten ikke nævnt, at der er et fandens renderi på værelset dagen igennem. Først kommer der én og skifter sengetøj og håndklæder. En times tid senere kommer der én og efterfylder barskabet, så kommer der en og checker de andre. Om eftermiddagen kommer der én for, om nødvendigt, at udskifte håndklæderne. Først på aftenen bliver der tæppet af og trukket for. Cirka en gang i timen, døgnet rundt, går en knippelbevæbnet vagt sin runde.
Nå, dagen er efterhånden gået, nordmanden er ude med sin anden, eller er det tredje date i dag, og jeg går i seng.

26. Står op, hører om nordmandens sidste oplevelser, morgen buffet og en gåtur langs stranden. Bliver afhentet af roskildedenserne klokken 11, og kører så ud til "Hippie Wather Fall". Underskøn natur, enkelte lokale og en bagende sol. Kandebærer står spredt over en temmelig tør lysning. Et sted hænger et myrebo på størrelse med et barne hoved 2 meter oppe i et træ.
Efterlader de to andre ved det store fald, og går ind i junglen. Maser rundt i 2 timer, parallelt med strømmen. Ser en masse dyr (efter malaysiske forhold), og kommer "ved et rent tilfælde" til at fange et kæmpe tusindben og nogle meget små frøer.
Finder tilbage til det store fald, og sidder under faldet, og snakker en times tid. Man sidder faktisk helt behageligt under sådan en vandfalds stråle.
På vej tilbage til alfarvej ser vi en slange magen til dem i templet, her er den sky og giftig.
Tilbage til hotellet for at rekreere et par timer, før jeg går op af det track, jeg fandt i går. Vandhullet som i går indeholdte haletudserne, og de sidste baby-frøer; hentet af myrerne. Trist!!
Går relativt hurtigt op til det sted jeg nåede i går, og fortsættes så ,med alle sanser spændt. Lærer, at når man er ved at falde i en skov, skal men ikke bare gribe fat i det nærmeste træ. Der kan nemlig blive rystet en slange ned. Havde desværre ikke tid til at fotografere den.
Moser vider af sporet, og ser frøer, hjelmagame, sommerfugle, fugle og græshopper i alle former og farver. Følger en lille bæk ned af bjerget. Det ene motiv åbenbarer sig efter det andet. Desværre er blitz påkrævet, så jeg tager kun få fotos, resten må jeg have i hjerte og hukommelse.
Er pludselig ude i det fri, tæt på strandvejen, omkring 4-5 kilometer fra hotellet. Krydser vejen og kravler og klatrer tilbage af klipperne. Overrasker en varan på 1 meter, får nogle solide blå mærker og afskrabninger, men også fornøjelsen af at skræmme en lokal fisker i vandet. Han var sikker på, han var nået så langt ud, man kan komme. Han sidder og tænker på tigere, og så kommer jeg brasende fra den anden side!
Kommer endeligt, og helt færdig, hjem, tager et bad, og går ned for at drikke kaffe, og læse et par kapitler af en bog. Det gør egentlig ikke noget, jeg skal hjem i morgen. Jeg har vist set alt inden for rækkevidde, og orker alligevel ikke at rejse til Kuala Lumpur eller Singapore (slet ikke økonomisk).
Slutter aftenen af med at se "Robocop", en amerikansk film, som egentlig er meget god. Bliver lidt sulten, og finder roomservice-menuen frem. Bestiller 2 sandwich til 15 kroner stukket. Syntes det er lidt dyrt, til de 5 minutter senere kommer. Der er faktisk 4 sandwich, pomstrips, salat og andet tilbehør. Guffer i mig, sætter bakken med opvask uden for døren, ringer, og den bliver øjeblikkeligt fjernet. Gud ved hvad det vil koste at få det system installeret hjemme i Grønnegade?
Siger farvel til nordmanden, og indskærper ham at holde sig fra Danmark, da jeg betragter det som mit territorium. Han fortæller straks om de 3 danske piger han har været forelsket i. Jeg føler mig som en eunuk. En død eunuk. Nå ja, så en sovende da.

27. Står tidligt op, springer buffeten over, når lige en bus til Georges Town, og ankommer en halv time før andre, inklusiv dem der åbner forretningerne. Finder et konditori med det flotte navn "Maxime", og får morgenkaffe der.
Går og leder efter en vandtæt plastikdåse til at transportere haletudserne hjem i. De første dåser jeg finder er ikke til salg. Det er gaver til supermarkeds kunder, der for eksempel køber 3 liter mælk. Nå, moser vider og finder efter en times tid en skummel forretning, der har alt i plastik dåser og spande. Det er bare en gros, så jeg går tomhændet vider. Endelig lykkes det (tror jeg), de kan købe, og én af gangen. Desværre falder låget af ved den mindste berøring.
Næste biks jeg finder (efter 100 kilometer) har dåser med skruelåg. Køber straks en, og opdager først på hotellet, at den ikke er vandtæt.
Går samtidig rundt og leder efter et meget fladt ur. Så et den første dag, og regnede med at se flere. Har rendt rundt i 12 dage, uden at finde ét, der er tilnærmelses så tyndt. Har så småt opgivet, da det pludselig er der. Får banket prisen ned til det rimelige, og går derfra med lette fjed.
Har også gået og ledt efter en flot jakke, til min overbo Lene, der passer mine 110 potteplanter. Har en ide om ,hvad hun ønsker sig, men har ikke set noget i den retning. Den lokale stil siger: Batik, og på det sidste må jeg (og hun) affinde mig med det.
Skulle egentlig også have fundet mig et par nye sko, da dem jeg har brugt det meste af tiden er temmelig medtagne.
Er snart godt stegt og træt, på trods af et par Cola og kaffe pauser. Tager en taksa hjem, og betaler min gæld i receptionen i forbifarten. Telefonsamtaler, morgenmad, julemiddag og et par småting beløber sig til $370, cirka 1000 kroner.
Går op og pakker, da jeg forudser, det kan være lidt problematisk. Det går faktisk helt nemt, takke være den nye store rygsæk jeg købte i Georges Town. De to træmasker bliver pakket ind i alt det tøj, som jeg har slæbt med fra Danmark, og ikke har brugt (før nu).
Går for sidste gang ned for at få et par kopper kaffe, og et par kapitler i bogen. Derefter ned til havet for at "sige farvel" til havet, og kontrollere de små bølger virker. Efter at have studeret dem et par timer, må jeg konstatere; det gør de.
Læser resten af bogen og bestiller roomservice. Tænder flimmeren, og ser en hylende skæg, men også uhyggelig japansk vampyr/djævel/dæmon/zombie-film. Det var ligesom den ferie, godnat.
Bliver vækket et par gange, af noget jeg tror er en stære-fugl, men som viser sig at være en brunstig gekko.
Endelig er det vækkeurets vederstyggelige ringen, der afbryder søvnens coma-lignende tilstand. Æder mig godt rund ved morgenmåltidet, da fly-måltider er lidt små. Betaler de sidste regninger, og lytter lidt til, hvad de andre har oplevet. Det er ikke meget!
Bussen kommer, og på vej til lufthavnen har guiden en god og en dårlig nyhed. Flyet er landet før tid, så vi kommer måske tidligere hjem. Til gengæld var der ikke plads til de toldfri vare: Ramaskrig!, og en stille fnisen fra mig, da jeg ikke køber toldfrit.
Kommer selvfølgeligt først af sted en time for sent, og bliver så yderligere forsinket af modvind. Oplever en solopgang på omkring 2 timer, og en masse små måltider.
Lander i Kastrup et par timer for sent, finder kufferten og placerer mig i toldkøen bag en gammel klirrende alkoholiker. Trikset virker; tolderen standser ham, og jeg slipper forbi med mine dyr og planter.
Danmark viser sig at være et pisse koldt og forblæst sted, men gudskelov befolket af nogle pragtfulde mennesker.