Main Page     All Journeys    Travel Tips

Translate

Fotos                 Dagbog 1 2 3

Fra Dagbog 2 fortsætter historien
Dag 9. Det lysner oppe bag søen, Mount Kenya står i lyserødt, dækket af en let dis. De første af mine medpassager dukker søvndrukne op. Mosekonebryggen ligger over søens overflade. Solen dukker op over horisonten 6.28 og 6.30 er den helt oppe.
Zylofonen lyder, og vi spiser morgenmad, og skynder os ud til den ventende bus, så vi kommer af sted før de andre. På vej ud gennem parken ser vi nogle tropiske vævere, kronet næsehornsfugl og en lille flok af de smukke colobus aber.
Hanne nævner for sjovt, at der er mulighed for at flyve over Seangeti i varmluftballon for omkring 300$. Vi kigger på hinanden og spør´: Hvornår?
Vi har travlt; vi skal nå et fly. Komo, vores fantastiske indfødte chauffør, fortæller at han er imponeret over bilernes holdbarhed og driftsikkerhed. 5 minutter efter mister bilen trækkraft. Vi skifter kondensator, checker alle forbindelser, skifter benzinfilter, forsøger at ændre blandingsforhold, men det hjælper ikke.
Den forreste bil er kørt, den anden bliver fyldt op og sendt i forvejen, og vil så vende tilbage efter os. Da vi skal åbne bagdøren, for at få vores bagage, er den blokeret. Gode biler?!
Jesper og Inge får et lift med nogle englændere, der standser for alle småfugle. Vi bliver hentet og med katastrofe lyset går det med max. fart over, i og gennem den elendige vejs mange huller. Jeg læsser selv vores bagage, hvis vi var kommet 30 cekunder senere, var vi i bogstavligste forstand ikke kommet med!
Vi flyver med et 18 personers fly, ikke det mest rolige fly til at krydse tre bjergkæder i. Hanne tilbringer det meste af flyveturen med at ligge med sit hoved i mit skød; hun er meget lidt begejstret for at flyve.
Vi flyver over bjerge, hvedemarker, arken, landsbyer og masser af savanne. Efter en times tid lander vi i Masai Mara, den største og dyrerigeste national park.
Landingsbaner er også her en grusstribe, bare ringere end den forrige. Vi er flere gange ved at køre fast på jordvejen fra landingsbanen. I et af vandhulerne dukker en sumpskildpadde skrækslagen op, da vi sejler igennem.
Her er masser af "nye" dyr: Togi gazeller, som kun findes i Masai Mare, Gnuer, som er over alt, personlige fluer, nubisk grib, cook´s atibist og masai giraffer.
Efter to timers game drive kommer vi til Masai River Camp. Udendørs lunchen bliver afbrudt af aktive flodheste på den anden side af floden.
Under lunchen dækker tunge skyer himlen, og tordenen ruller mellem bjergene. Eftermiddagens game drive bliver erstattet af Hannes foredrag om naturbevarelses teorier, fuldt af hygge og drinks i baren.
Da regnen holder op går jeg en tur i haven. Sump desmerdyr, ranaer, fugle og masser af flodheste.
Regnen vender tilbage, og som Morten siger: Der er ikke andet at gøre, end at tage en trøje og regnfrakke på - og gå i seng. OK, teltene er faktisk vandtætte, og der er lagt varmedunke i sengene.

Dag 10. Op til solopgangen 6.30. Har ikke sovet for godt, flodhestene og Line har snorket om kap. Der er smidt frø på foderbrætter, og et mylder af fugle tager for sig af retterne. Spættet mussefugl, hildobandas glansstær, blå fluesnapper, og andre.
Vi står og kigger på flodhestene i floden, da en pludselig springer helt op af vandet, som en fisk.
Vejene i parken er stadig opblødte af de sidste dages regn, så vi lejer en 4WDer til at trække os fri med. Vi ser blandt andet: Øre-, rubels- og hvidrygget grib, guguin frankoliner, masaier, sølvrygget sjakal med unger, myredrossel, elgsdyr antilope, løvfrøer, rugende struds, zebra desmerdyr, plettet hyæne, og en ufattelig mængde gnuer og zebraer.
Flere jeg taler med, som er kommet her gennem flere menneskealdre siger, at det er den største samlede gnu migration der nogen sinde har været. Vejr faktorer, så som El Nino har altafgørende indvirkning, og i år har været meget speciel.
Vi afbryder vores jagt på en leopard for at køre ned til floden. Så langt øjet rækker, fra horisont til horisont, hele vejen omkring os, er der tæt pakket med gnuer. Nogle er spredt på sletterne, andre går i tætte kolonner, der mest minder om hærmyrer på march.
Sidste år havde Hanne og nogle fotografer siddet i tre uger, og ventet på gnuerne skulle krydse floden. De begynder lige da vi ankommer: Kaster sig ned af skrænten, springer ud i vandet, og kæmper sig op på den anden side. Nogle når ikke over; gigantiske krokodiller får deres årlige måltid, og gribbene tager sig kærligt af de mange druknede dyr.
Træerne langs floden er fyldt med gribbe, og de sidder og slider i de strandede kroppe. Vi spiser vores medbragte madpakker på bredden, 50 meter fra gribbene.
Vi kører tilbage til campen ved 17-tiden, da der begynder at trække nogle meget sorte skyer op. Jeg har ondt i nakken, kvalme, feber og svimmelhed; alle tegnene på malaria, som jeg er den eneste, der ikke tager piller imod. Tilter direkte i seng, da vi kommer hjem. De andre lærer lidt om malaierne.

Dag 11. Op 5.45 for at synge guldbryllupssange, akkompagneret af flodheste. Vi står med levende lys i hånden, en tjener er klar med morgenkaffe til parret. Det eneste der manglede, var bare én, der kunne synge.
Vi starter først game drivet 8.30. På den enorme Serengeti slette ser vi nogle elefantflokke 500.000 zebraer, et væld af småfugle, øre-hunde, 1.500.000 gnuer, elan +, thomson gazeler, tobier, vortesvin, gribbe, og et mylder af andre dyr.
Vi kommer til den anden side af dalen, og booker ind på Mara Sarina Lodge 12.30.
Fra terrassen er der en fantastisk udsigt over nærliggende vandhuller, floden, sletten og de omgivende bakker der ender i bjerge.
Over alt i lodgens smukke have mylder det med klippegrævlinge. Jeg finder ud af, de ikke har klør, derimod er deres fødder nærmest gummisko. De klatrer op i træerne, ud på de helt tynde kviste for at æde løv, med deres ikke-gribe fødder.
Da vi traditionen tro skal røre én, finder vi ud af, de kan kick-startes. Vi lærer også, at Lines T-shirt er en sol-top. Jesper foreslår; toppen af isbjerget, og får et nyt blåt mærke.
Der dukker en flok mussefugle op, og Morten spørger, om de er en slags finker. Jeg siger, det nok er mejser, og jesper siger: Selvfølgelig er det mouse´er! Det er forøvrigt mest af alt papegøjer, men ikke ret meget.
Vi får lunch og nyder udsigten ud over den legendariske Serengeti slette. Der kommer abdin storke, almindelige storke, paradisfluefanger, hunters stillids, sydafrikansk fluefanger og jeg fanger en bille på 4-5 centimeter, som vækker en del opsigt.
Klokken 15 er der game drive, vi kører ned til floden. Her ligger den ene gruppe flodheste efter den anden. Mange ligger og solbader oppe på bredden, andre i floden. Totalt ser vi omkring 50-70 stykker af disse ugraciøse, men hurtige dyr. Morten ser ved en af campene to sprintere, som i følge Hanne når op på 40 Km/t.
Vi ser en af de gigantiske krokodiller, som totalt proppet ligger dvask på flodbredden. Her er gnuer, rigtigt mange. De er over alt, nogle går fredeligt græssende på savannen, andre i lange kolonner. På et tidspunkt holder vi og ser på en. Den kommer fra den ene horisont, og fortsætter ud i den anden. Der passerer omkring 100 dyr i minuttet, og det bliver der bare ved med. Igen minder de mest af alt om forvoksede hærmyrer, der er bare flere!
På et tidspunkt kommer vi på push-safari; vi er kørt fast i mudderet midt på jordvejen. Et andet sted finder vi en løvemor med sine to små unger. Vi holder længe og betragter ungernes spæde forsøg på, blandt andet at få tungen. Den døde gnu nægter at åbne munden, så det ser ud som om den bliver kysset af løveungen.
Efter måltidet leger de med hinanden, og ungerne sniger sig ind på en græssende zebraflok, indtil deres moder først kalder dem tilbage, og så henter dem.
Man kan også betragte det side-show vi er en del af. 15 biler holder i en halvcirkel, 5-10 meter fra løverne. Der hænger fotografiapparater og turister ud af de åbne vinduer. Løverne ænser det over hovedet ikke. Vi kunne være sten eller buske. Under diner'en kommer personalet syngende ud med kage til guldbrudeparret og os andre.
Vandhullet og en del af savannen er oplyst foran hotellet, og der dukker vandbukke og flodheste op.

Dag 12. Jesper og Morten står tidligt op; de skal flyve i ballon. Der var kun to pladser ledige, og i øvrigt overskred det min grænse på 2000 kroner. Ballonerne fyldes med luft på sletten neden for hotellet. To er 12 passagernes, den tredje verdens største, der kan have 18. De flyver i en times tid, og får så champagne-breakfast midt på savannen. I lang tid flyver de i 2 meters højde, Jesper spørger, hvor højt den kan gå, og de ryger op i 1000 meter. På vejen hjem ser de en masse dyr.
Jeg har sovet dårligt: Line er begyndt at snorke, og når jeg vender hende snakker hun i søvne!
Vi andre nærrigrøve tager ud på game drive, og Hanne byder på medbragt morgenmad, inklusiv champagne midt i mellem gnuerne. Vi ser en gnu jeg kan genkende; den løverne gnavede i, i går. Der er ikke andet end skindet og rygraden tilbage. Hyænerne har været her. De æder også knoglerne, de kan gnaske en lårbensknogle, æde det hele for at få marven, og det eneste der sker, er at deres afføring bogstaveligt er hvid. De 60 kilo store dyr kan løbe 40 Km/t - 6 timer i træk.
Maveindholdet er også tilbage. Her er en gruppe skarabæer i gang med at trille kugler.
Gribbene er samlet nede ved floden, hvor der det helt store tagselv-bord. Hvidhovdet-, øre-, munke-, rubel-, hvidrygget grib. En enkelt grå tårnfalk syner ikke meget mellem 100 gribbe.
Efter lunchen finder Line ud af, hun har glemt sin badedragt. Næsten alle af vores gråhårede rejsefæller har mistet noget; foto-apparat, pas, pung, trøjer. Jeg kan ikke huske noget jeg har glemt.
Vi kører endnu et game drive om eftermiddagen, men ud over den sædvanlige 1½ million gnuer og mange andre gengangere, er eneste nyhed en slangeørn. En gigantisk enlig elefant tyr traver rundt i de grønne bakker.
Mange områder er efterhånden gnu-frie. Stemningen minder faktisk om dagen efter Roskilde festivalen: Nedtrampet græs, følelsen af, der netop er sket noget stort og lort over alt.
En ualmindelig flot solnedgang til den ene side, mens lynene oplyser den ellers sorte himmel til den anden. Vi sidder på terrassen og lytter til løvfrøerne til diner. Regnen standser, og Jesper og undertegnede går på nat-serfari - i lodgens have. Store tusindben, store nøgensnegle, stor skarabæ, andre biller og flotte krystaller. Der er ikke så meget kryb, som i fjernøsten. Ude fra savannen høres det dybe brøl fra en hanløve, fra dammen kommer frø- og fårekyllinge stemmer.

Dag 13. Mens vi drikker morgenkaffe, kommer der pludseligt en lille flok elefanter til syne i krattet lige uden for terrassen. Senere ser jeg 5 giraffer nede på savannen.
Vi forlader lodgen, og kører game drive ud gennem parken. Standser en gang ved et kadaver, hvor 45 gribbe, to hyæner og en enlig marabustork guffer i sig, dog ikke uden at skændes. Vi se en flok løver, kører ind på græsset, og omringes af 7 løvinder. Lidt derfra ser vi en flok på 6.
Vi passerer to store trapper og et par sekretærfugle. Gazeller, zebraer, gnuer, giraffer, rovfugle, tobier; det vrimler med liv, uanset hvor man kigger. Vi når udkanten af parken, og fortsætter mod Nairobæ. På vejen gør vi hold ved nogle træskærere, hvor de sidste souvieniers købes.
I udkanten af Nairobi besøger vi en berømt restaurant, hvor jeg foræder mig i zebra, struds og ko-gazelle. Booker ind på hotellet, og går ind i det nærliggende mall. Nogle ting er rigtigt billige, andre nær danske priser. Resten af byen frister ikke, der er temmelig rodet og meget bilos.
Om aftenen improviserer vi lidt afskedsdrinks i hotellets have. Massere af latter og udvekslen af adresser. Sent i seng, vi kan sove i flyet i morgen.

Dag 14. Line gået død af influenza, så hun er meget stille da vi kører ind til lufthavnen. Flyet forsinket 2 timer. Og så lige med et, skal vi alligevel af sted. Jesper giver en taxa fra lufthavnen, og en noget slidt Line kommer hjem til et solgt hus.
En ualmindeligt spændende ferie er slut. Efter tre dage var vi fire enige om, at nu havde vi fået valuta for vores 19.000 kroner, som selve billetten havde kostet. Alt hvad vi ellers kom til at opleve var bonus.