Main Page     All Journeys    Travel Tips

HONG KONG 1/1 2002   DAGBOG 1

Photos                Map  Plan

Dagbog 1 2   Translate

Vi skal til Australien, men benytter lige chancen for at se Hong Kong på vejen. Det bliver til tre dage på vej ned, og tre dage på vej hjem.

Vågner 5 minutter før vækkeuret, kigger ud af vinduet og konstaterer det stadig er vinter. Det var meget hyggeligt med en hvid jul, men nu er jeg klar til sommeren. Vores tasker på tre og syv kilo er pakket, vores hjem pakket sammen og så drager vi mod ukendte horisonter. God tid i Kastrup, faktisk lidt for god tid; flyet er forsinket 20 minutter. Bruger tiden på at shoppe: Parfume, Hong Kong guide og selvfølgelig kaffe.
Rolig flyvning til London, hvor vi får "the scenic inflight" over Tower Brigde, Big Ben, parlamentet og det gigantiske pariserhjul. Indcheckningen er startet, da vi lander, så shopningen bliver en kort løbetur til gaten. Vi skulle have været gennem et sikkerhedscheck, men jeg havde ikke lige lyst. Min 7 liters mavebælte taske er proppet med skægtrimmer, computer, mobiltelefon, diverse ladere, kamera, kikkert og 100 gram tøj: Ikke velegnet til gennemlysning! Ydermere var den danske SAS-medarbejder ikke særligt begejstret for mit sammentapede pas, så det vil jeg heller ikke så gerne vise. Sidder i 5 minutter, før vi går ombord. Nok tid til at konstatere, at Københavns lufthavn er blandt verdens pæneste, reneste og hyggeligste.

Traver ud til 747eren med en lille flok mennesker; der er næsten liggeplads til alle. Der er god benplads og videoskærm til alle med 50 kanaler film, hvoraf nogle ikke er nået til Danmark endnu. Der er spil og infokanaler, dokumentar og andet. Rikkes begejstring får et yderligere nøk op af, da personalet deler menukort ud. Vælg mellem tre tre retters varme menuer og to varierede menuer til morgenmad. Strømper, tandbørster, øjenbind og varme vaskeklude øger også hyggen.
Efter maden ser jeg en morsom ridderfilm, mens Rikke genoplever Moulin Rouge. Så læser vi lidt om Hong Kong i Lonely Planet bogen, så vi ved hvor og hvad vi skal opleve. Et sted mellem Sct. Petersburg og Yekaterinburg døser Rikke hen, og jeg klarer ikke Ural.

2/1. IN THE AIR TONIGHT
Efter en noget søvnløs nat, bliver vi vækket til lækker morgenmad og en god komedie på flimmeren.
Lander i 20 graders varme klokken 14, og tage en bus til centrum. Palmer og andre tropiske planter flankerer vejen. Der er mange byggerier på vejen ind; op til 50 etager og alle med bambus stilladser! Langt de fleste færdige huse er rædselsfulde beton klodser, boliger og industri i en lemfældig blanding. Enorme havneområder med store kraner og bjerge af containere.
Efter at have gået i fem minutter, finder vi det område vi vil bo i, og en lille sød dame spørger, om vi vil bo hos hende. Hun fører os rundt om hjørnet, ind i en bygning, op på 10. sal og rundt om mange hjørner.
Rent værelse med eget badekar og WC for kun 250 kroner i døgnet. Det er vist egentlig ret rimeligt efter Hong Kong forhold. Nogle af de hoteller vi kunne finde på kortet tog 5-15.000 kroner! Vi er nok sluppet billigt. Senere finder vi ud af hvorfor.

Rikke er sulten, så vi finder ned i byen. Vi er meget nær centrum af Kowloon, og forretningerne bugner med foto, mobiltelefoner, smykker, tøj (også de rigtigt dyre mærker, men i børnestørrelser), souvienere og restauranter. Vi får en lækker gang majskolbe, kyllingevinger og en grønsagsrulle (OK, vi var på KFC) til kun 60 kroner for to. Massere af neonskilte er tændt, da vi vender tilbage til det proppede fortov. Det er let at fotografere; jeg rager godt og vel et hoved op over de fleste. Vi kigger lidt på deres tøj; det ser ikke pænt ud, og sidder endnu dårligere! Kigger lidt efter en GPS'er. Jeg var lidt ryster over, der kun var én model i Roskilde, og bliver ikke mindre rystet over, det er den samme de tilbyder mig her! Kan spare 25-35%, men det er alt.

Vi er godt trætte, og klokken 19.30 er vi tilbage på værelset. Så er det, vi finder ud af, hvorfor det er så billigt: Da vi har badet kommer to pakistanske mænd ind, og siger vi skal forlade deres værelse. De har en nydelig kvittering magen til vores. Nu er pakistanske mænd da heldig vis gentlemen (og deres bagage var her i øvrigt ikke), så de smutter igen. Telefonen ringer, og en eller anden siger lyde i den anden ende. Vi er begge sikre på, det var en morgenvækning, indtil vi ser klokken kun er halv et! Jeg læser mere Lonely Planet, og døser så hen. Gid fanden havde jet-lag'en!

3/1. HONG KONG BY
Sover dårligt, og pludseligt er klokken ni. Forbløffende lidt støj fra hovedgaden, som vi kan se ned på. Vi finder morgenmad på en idyllisk lille snask med lokalkolorit - Starbucks Coffee! Muffin, pølsehorn, crossaint, yoghurt og to store cafe au lait til 110 kroner. Generelt er det meste meget tæt på danske priser - selv Hong Kong dollaren!Går ned til havnen og finder straks Star Ferries; gamle åbne færger, der sejler os over til Hong Kong øen. Den offentlige transport fra sporvogne over busser til færger går flydende, og er overkommelig i pris. Afstandene er jo heller ikke så store.

En lille kilometer gennem de eksklusive forretninger bringer os til Peak Tram. Dette er en kabelsporvogn, som på ti minutter bringe os 552 meter op af en, til tider 50% stigning. Fantastisk udsigt ned gennem smoggen til højhusene og havnene. Selve toppen er dækket af en stor skulpturagtig bygning, hvis øverste etage er en Marché/Mövenpick restaurant. Her sidder vi nu og skriver postkort og dagbog. Rundt om toppen er der uspoleret natur. Høje træer og tæt krat, der ligne laurbær. Småfugle synger lystigt i solen, mens store glenter patruljerer over vores hoveder.

Vi kører ned med Falk Group-manden til byen igen, og finder den lille hyggelige botaniske/zoologiske have. Smukke bure med blomster omkring. Forskellige aber, rigtig mange smukke fugle, en seks meter Burma pyton (lever i HK), en stor sumpskildpadde, hulepindsvin, leoparder og moussehjorte. Brovser videre ned gennem byen, får en kop café latte og en sandwich og finder så Man Mo tempelet. Hvor gammelt det er, ved man ikke, men det stod dér, da briterne overtog øen. Over alt under loftet hænger gigantiske røgelsesspiraler, og på trods af de kraftige el-ventilatorer, er luften tyk. Det er ikke helt forkert, som der står i LPbogen: Hvis der er én, der smiler til dig, er det en thai eller filippiner! Det er rigtigt svært at få et smil, selv fra ekspedienterne. Bort set fra det, er de meget søde.

Så når vi det store Central Market. Tanketorsk; et fødevarer marked er kun interessant om morgenen. Nu er der kun lugten af fisk og fjerkræ tilbage. Ser ledt mere på kunst, antik og souvenirbutikker, før vi tager færgen tilbage til fastlandet. Lige ved siden af færgelejet ligger Harbour City 700; det største mall, med sine cirka 1000x150 meter og så i fire etager. Vi kigger lidt på tøj og sko, drikker kaffe for en gangs skyld, og vender så næsen hjemad, for at se, om vi stadig har et værelse. Jeg er ved at tabe Rikkes vandunk, da jeg er på toilettet, men redder den i sidste øjeblik, på bekostning af mit kamera. Vi finder hurtigt et mage til, og så til 1/3 pris. Nupper en stor club sandwich og en bagt kartoffel med tandorikylling på vejen hjem. Vi har stadig værelset! Et varmt bad, og på hovedet i seng klokken 22.

4/1. HONG KONG BY
 Lider vist stadigt seriøst af jet-lag; vågner frisk og udhvilet klokken 5. Rikke lider helt klart ikke af det! Morgen mad og kaffe, færgen over til Hong Kong øen, og op i en minibus, der kører over bjergene til den anden side af øen. Vi er de eneste passagerer på den halsbrækkende tur over passet, og der bliver kørt igennem.

Her ligger Ocean Park, som er et gigantisk forlystelsesområde. Vi ankommer fem minutter før de åbner, så vi kan lige nå at parkere Rikkes store taske på kontoret. Indgangen koster 150 kroner per snude, men så er alt betalt. Går rundt og ser; vandland (uden vand - det er vinter), guldfiske pagode (meget sjældne arter), fugle teater, delfinskole, tivolier, pandaer, amazone regnskov, dinosaurer, sommerfugle, 360o biograf og en kabelbane. Vi tager banen op af bjerget og 1500 meter ud over bakkerne. Kommer til et endnu større område med sæler, hajer, delfiner show (3300 pladser), fugle, koralrev (200 arter), flamingoer, gyldne tårne (2x60meter), rutsjebane med tre loops, pariserhjul, vandrutsjebane, 100 meter udsigtstårn med roterende platform,

Der er ikke mange vilde dyr i den omgivende natur. Ingen firben eller gekkoer. Enkelte brillefugle, bül-büler, stære, glenter, gråspurve og enkelte sommerfugle. Som alle andre steder vi kommer er der ingen der ryger. Har måske set fem i alt. Parkens personale går med nissehuer, der er julemænd, juletræer og pakker over alt, ledsaget af julemusik! Ser delfin/sæl show, meget pænt men ikke imponerende. Atholen er nogle små koral akvarier og to enorme tanke, stoppet med koraller og store fisk. Her er djævlerokker på to meter, hajer, haveaborre på knapt to meter, moræner, tun og alle de andre.

Rikke prøver den største rutsjebane, jeg gider ikke! Frokost med udsigt; 150 meter ned til havet og hele det syd kinesiske hav med containerskibe og øer. Der ligger hele tiden en brun dis over by og vand. Måske er det støv fra de kinesiske stepper. En tur i amazones, rundt med en anden rutsjebane, bio med vippende sæder, slædebane og kunstsne, julemænd der synger og spiller - vi må videre.

Vi tager dobbeltdækkeren tilbage til vores Star Ferry. Lidt dyrere end minibussen, men vi skyder genvej tværs gennem bjerget, og tager færgen i skumringen. Ti minutter med færgen koster 2,50, og de sejler konstant. Ryglænene kan vippes, så man sidder i sejlretningen; færgen vender ikke. Går direkte ind i Harbor City 700 for at få aftensmad, og så måske shoppe - bare lidt! Går og ser på kvindesko; mange har fine stiletter, bare 4-5 numre for store, så tåspidsen stritter i vejret. Det gælder også for kondisko, hvorfor ved vi ikke, men det ser sjovt ud. Har fundet den meget eksklusive del af centret: Gucci, Rudolph, Cerruti, Rolex, B&o, Dior, Mount Blanch, Givenchy, Ecco. Desværre har de ikke Rikkes størrelse!

Slutter af med den sædvanlige kop kaffe, og tæller vores penge bagefter: Bare rolig; der er fire kroner tilovers, når vi har betalt lufthavnsbussen! De bliver brugt på et postkort til Elmers. Venter ti minutter på bussen, og to timer på flyet! Nå, det går; de har Armani, Cartier, Burberry og de andre i lufthavnen. Vi kunne egentlig bedre bruge en god seng.

Vi fortsætter vores udforskring af Hong Kong (efter et lille tur gennem Australien) i Dagbog 2